2. Een week in San Pedro de la Laguna in Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Mieke Theunissen - WaarBenJij.nu 2. Een week in San Pedro de la Laguna in Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Mieke Theunissen - WaarBenJij.nu

2. Een week in San Pedro de la Laguna in Guatemala

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

09 Oktober 2014 | Guatemala, Guatemala-stad

“Wherever you are, and whatever you do, be in love.” Rumi

Donderdagavond 2 oktober ben ik aangekomen in mijn gastgezin.
Het was een lange rit. Eerst Antigua een beetje verkend en na een paar uurtjes werd ik met de shuttlebus opgehaald die me naar San Pedro de la Laguna zou brengen. Al snel hadden we een vol busje met mensen.
Hier begon het eerste LOSLAATMOMENTJE, haha. Mijn backpack werd bovenop de bus gegooid zonder vast te maken. Toen de bus vol zat werd alles bovenop de bus afgedekt met een zeil en vastgebonden. Pff, FIJN!!!
Een rustig ritje werd al snel een steigende rit met veel bochten. Het hoogteverschil was goed te voelen. Na 6 uur rijden hadden we een kleine wegversperring. Kleine rotsblokken waar naar beneden gekomen en op de weg gevallen. Na ongeveer een half uurtje konden we een zandweg nemen die weer uitkwam op de verharde weg.
Prachtig was het uitzicht toen we ´s avonds laat door de 4 dorpen reden aan het meer. Een prachtig groot meer en vanuit de dorpjes schenen allemaal lichtjes.
De bus stopte uiteindelijk in San Pedro de la Laguna. Allemaal schreeuwende mensen die je met een TukTuk willen meenemen. Het enigste waar ik aan kon denken was EEN LEKKER BED!
Maar goed. dat kon nog niet. Even helder nadenken wat ik ging doen. Ik besloot de TukTuk te nemen naar mijn gastgezin. Snel afscheid nemen van de mensen die ik had leren kennen en op weg naar mijn gastgezin.
Ik werd heel warm ontvangen. Een klein lief vrouwtje Kina verwelkomde mij en liet me mijn kamer zien. Kennis gemaakt met drie andere studenten die ook in dit huis woonden (Heath, Lora en Emma)
Even wat gegeten en toen lekker naar bed.

Ik ben al aardig gewend hier.
Ik volg Spaanse lessen 4 uur in de ochtend, ´s middags studeer ik of ik ga San Pedro verkennen.
Afgelopen zondag hebben we voor 19 mensen gekookt. Kina heeft het druk met de dingen die in huis moeten gebeuren, maar ook met het verzorgen van haar man (Mingo) Mingo ligt op bed en moet binnenkort geopereerd worden voor iets in zijn hoofd. Er zijn continu mensen in het huis. Of spelende, huilende, rennende kinderen.
Een bezoekje zondagochtend aan de markt was helemaal Super!!!
Allemaal verse produkten, groenten, fruit, vlees, vis, kippen in kleine mandjes omhuld, eetplekjes en schreeuwende verkoopmensen.
de markt ligt op een heuvel dus me moeten eerst even klimmen voor we er zijn. Het koken was een grote gezellige boel! Eerst kregen we te horen dat we voor 19 mensen moesten koken, dan weer voor 12, dan weer voor 16.
Maar uiteindelijk was het toch voor 19 mensen, haha.
We hebben Pompoenensoep gemaakt met brood van de markt en een overheerlijke Apple Pie, een recept van Emma!
Grappig was dat de mensen die aan tafel zaten doodstil waren. Normaal gesproken is dit ietsjes anders en praat iedereen luidkeels en door elkaar heen.

8 oktober
We hebben 8 puppies van een paar weekjes oud in huis! Hoe ze er zijn gekomen??? Geen idee! Als ik er naar vraag wordt gezegdt dat de moeder van de puppy´s in de buurt woont. Ik vraag me af waarom de puppy´s zijn weg gehaald bij hun moeder? Maar kom al snel tot de conclusie dat je soms de dingen moet laten voor wat ze zijn. Je krijgt niet altijd antwoorden op de vragen die je hebt. En de mensen hier doen de dingen zoals zij ze doen.
De kinderen spelen veel met de puppy´s en wij ook!

  • 12 Oktober 2014 - 16:36

    Marlies Halmans:

    Hoi Mieke,

    wat is dat ontzettend leuk om je te volgen met je reisverslagen. fijn dat het goed met je gaat.
    Zoals ik merk is Mexico een stuk drukker dan je gewend bent, met drukke schreeuwende en huilende kinderen om je heen. je zal er vast aan moeten wennen.
    Ik denk dat je dag vlug om is, met spaanse les volgen, en verdere dingen in je omgeving.
    Is het eten een beetje te doen daar? Ik denk dat ze veel met bonen, mais, scherpe specerijen en tomaten klaar maken. De "mexicaanse" tortilla's zijn in Nederland overheerlijk!
    Wat leuk die foto's die je op de site hebt gezet. Mooie omgeving, en typische gebruiken.
    Fijn om een foto van jou te zien, dan ben je een beetje dichterbij. moet je vaker doen. Ook fijn voor pap, dan ziet hij dat je er goed uitziet in je leefomgeving.
    Merk je ook dat je een dag vrij hebt, zoals hier in Nederland de zaterdagen en zondagen, of is daar alle dagen hetzelfde.
    Wij gaan dadelijk naar pap. Ik zal hem de groeten van je overbrengen. Goed?
    Vanuit Montfort een hele dikke kus van ons allen, en tot gauw schrijfs!! doei. Love You.

  • 12 Oktober 2014 - 21:20

    Mieke Theunissen:

    Het eten is lekker, maar ook wel wennen hoor! veel bonen, heel veel BONEN!!!!!!! hahaha.
    Wanneer ik merk dat ik toe ben aan even rust of aan even wat anders dan plan ik mij dat in. Zo heb ik even twee dagen geen Spaanse les ingepland om even wat rust te krijgen. Heeft me achteraf ook erg goed gedaan! :D Ja....doe hem maar de lieve groetjes. Marlies mail even jou mailadres en dat van Maud en Cris naar Evelien. dDn mailt zij ze naar mij. ik heb nm een nieuw mailadres. Dikke Xxxxxxxx en heel veel liefs Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 16804

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 30 September 2015

Midden Amerika

Landen bezocht: